Lähde autolla Tallinnaan sekä muualle Viroon ja Baltiaan,
missä sinua odottaa monta lomaseikkailua kohtuullisten ajomatkojen päässä.
Auton käyttötarkoituksesta riippuen liikennevakuutus ja kaskovakuutus
voidaan ottaa Suomesta tai Virosta.
Suomalainen ajokortti käy myös Virossa.
Viron maantiet ovat suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta maaseudulla
on edelleen myös päällystämättömiä ja kuoppaisia teitä.
Huoltoasemaverkosto kattaa melko hyvin koko maan, ja lämpimillä
asemilla myydään yleisesti myös maantiekarttoja, jollaista automatkailijan
onkin aina suositeltavaa pitää mukanaan.
Virossa on turvavyöpakko eikä matkapuhelinta saa käyttää ajettaessa.
Moni suomalaisautoilija rikkoo tietämättään lakia Virossa
Esimerkiksi Virossa kaikista autoista pitäisi löytyä monta pakollista turvavarustetta.
Viron poliisi voi sakottaa autoilijaa, jos autosta ei löydy palosammutinta, pyöräkiilaa, varoituskolmiota ja turvaliiviä.
Viroon autolla saapuvalla on oltava mukanaan
voimassa oleva ajokortti, alkuperäinen rekisteriote,
voimassa oleva vakuutus (vakuutuskäytäntö muuttui 1. toukokuuta 2004,
mutta sen jälkeenkin on suositeltavaa ottaa mukaan omasta vakuutusyhtiöstä
saatava Green Card eli vihreä kortti ),
vuokra-auton kuljettajalla autovuokraamon myöntämä maastavientilupa,
laina-autolla liikkuvalla omistajan valtakirja, joka valtuuttaa viemään auton maasta
ja yrityksen autoa käyttävällä yrityksen valtakirja (yrityksen johtaja voi myös esittää
kaupparekisteriotteen, jossa hänet mainitaan yrityksen johtajaksi).
Älä aja ylinopeutta! Liikennepoliisi saattaa takavarikoida ajokorttisi
ja rekisteriotteesi, minkä lisäksi joudut maksamaan tuntuvan sakon.
Lue lisää
Hyvää matkaa! Head reisi!
5 yleistä tapaa, jotka vahingoittavat autoasi
Useimmat omistamasi asiat kestävät pidempään, jos kohtelet niitä hyvin ja pidät niistä huolta.
Sama yksinkertainen ohje pätee myös autoihin. Outojen äänien, hajujen tai kojelaudassa palavien varoitusvalojen syy kannattaa selvittää viipymättä. Outojen äänien, hajujen tai kojelaudassa palavien varoitusvalojen syy kannattaa selvittää viipymättä.
Jos haluat autosi eliniän olevan mahdollisimman pitkä, vältä näitä yleisiä virheitä.
Säännöllisten huoltojen laiminlyönti
Jokaisella ajoneuvolla on oma huoltorytmi, joka selviää valmistajan laatimasta käyttöohjekirjasta.
Vaikka säännölliset rutiinihuollot vaativat aikaa ja rahaa, kannattaa valmistajan ohjetta noudattaa.
Paljon kalliimmaksi tulee uuden moottorin tai koko vaihteiston vaihtaminen silloin, kun ne ovat romuttuneet huoltojen laiminlyönnin vuoksi.
Varoitusmerkkien huomiotta jättäminen
Kun auton kojelautaan syttyy varoitusvalo, siihen on hyvä syy. Siksi siihen on tärkeää puuttua viipymättä. Pahimmillaan valon syttyminen voi kieliä kiireellisestä ongelmasta, jonka ei voi antaa odottaa huomiseen.
Esimerkiksi jäähdytysnesteen vuotaminen voi aiheuttaa nopeasti moottorin ylikuumenemisen. Jos et tiedä, mitä varoitusvalo tarkoittaa, voit tarkistaa sen käyttöohjekirjasta tai ottaa yhteyttä lähimpään autokorjaamoon. Varoitusvalojen lisäksi myös autosta lähteviin outoihin hajuihin ja ääniin on syytä kiinnittää huomiota ja selvittää niiden syy heti.
Pakki päälle auton liikkuessa
Vaihdelaatikko on yksi auton kalleimmista osista, ja siksi on tärkeää tietää, miten sitä käytetään oikein.
Erityisen haitallista on vaihtaa peruutusvaihteelle silloin, kun auto on vielä liikkeessä - vaikka olisitkin jo ottanut jalan pois kaasulta. Sama pätee myös toisin päin: auto pitäisi pysäyttää hetkeksi kokonaan ennen peruutusvaihteelta pois siirtymistä. Tällainen nykivä ajotyyli voi aiheuttaa hetkessä vahinkoa vaihdelaatikolle.
Turha kiihdyttely
Jokaisen tuttavapiirissä on varmasti joku, joka nauttii auton tarpeettomasta kiihdyttämisestä vain joutuakseen taas pian jarruttamaan seuraavissa liikennevaloissa. Tällainen ajotyyli ei tuhoa autoa heti, mutta se heikentää moottorin, vaihteiston ja jarrujen tehoa. Tällaisissa autoissa on myös useammin nestevuotoja ja mekaanisia ongelmia.
Renkaiden vaihdon lykkääminen
Auton renkaat ovat kallis investointi, mutta liian kuluneilla renkailla ajaminen tulee helposti vielä kalliimmaksi. Esimerkiksi sateella vesiliirron riski nousee huimasti, jos alla ovat liian kuluneet renkaat. Tällöin renkaan ja tien välinen kitka pienenee niin paljon, että auton ohjaamisesta tulee lähes mahdotonta. Seuraukset voivat tällaisissa tilanteissa olla katastrofaaliset. Suomen rengaskierrätys huomauttaa, että täysin loppuunajettu rengas on myös ympäristökysymys. Kohtuullisesti kulutuspintansa säilyttänyt, hyväkuntoinen rengasrunko soveltuu raaka-aineita ja energiaa säästävään uudelleenpinnoitukseen.
Lisätietoa renkaiden riittävästä urasyvyydestä löydät täältä.
Lähteet: Fox News, Rengaskierrätys